.

Juhannusesitelmä
 
LEMMENNOSTOA JA VÄHÄN VIINANKIN

Juhannuksen taikayössä tapahtuu

 
Pia Kyyrö-Harju ja Risto Pulkkinen


Juhannus on juhla, jonka kirkollinen leima on jäänyt suhteellisen ohueksi. Enemmän se muistuttaa meitä pakanallisista juurista: se oli kesäpäivänseisauksen juhla, jolloin pyrittiin takaamaan ihmisten ja karjan hedelmällisyys.

Kun kristinusko oli juurtunut Suomeen juhannus sai kyllä meilläkin sen kirkollisen sisällön, joka sillä 400-luvulta alkaen oli ollut; siitä tuli Johannes Kastajan eli Juhannuksen muistopäivä. Johanneksen kun kerrotaan syntyneen puoli vuotta ennen Jeesusta. Kirkon lähetysstrategiaan kuului antaa vanhoille kulttipaikoille ja -päiville uudet kristilliset sisällöt.

Muissa protestanttisissa maissa kuin Pohjoismaissa juhannuksen vietto ei ole säilynyt. Tämäkin kertonee jotain valon ja kesän lämmön erityisestä merkityksestä täällä pohjoisessa.

Kesän valo saa ihmiset virittymään eroottisesti otolliseen mieli-alaan, mikä heijastuu juhannustaioista; ja nykypäivänä ehkä muustakin juhlaan liittyvästä tapakulttuurista.  Monet juhannustavat muistuttavat myös juhannuksen tai oikeammin sen pakanallisen edeltäjän merkityksestä karjanhoitajien kannalta tärkeänä juhlana.

    Juhannusaattona saunasta tulon jälkeen lakastiin lattia 9 kertaa alasti ollen.       Sen jälkeen istuttiin luudan päälle odottamaan, kunnes tulevan puolison piti         ilmestyä.

Vieläkin on kautta Suomen yleinen tapa tuoda talon tai oma-kotitalon oven pieliin juhannuskoivut. Tapa on jäänne vihreitten kasvin-osien ja kukkien laajemmasta käytöstä juhannuskoristeina. Lounais- ja Pohjois-Suomessa pystytettiin aikoinaan usein pihalle nuorista koivuista suorastaan lehtimaja ja siellä sitten juotiin kahvit. Samoin on ollut tapana kantaa haavan- ja pihlajanlehtiä sisään vastapestylle lattialle ja laittaa seinille kukkivia pihlajanoksia; pohjoisemmassa ne korvasi siihen aikaan siellä kukkiva tuomi.

Koristelu ei rajoittunut vain pihaan ja huoneisiin vaan entisaikaan se ulotettiin myös karjaan. Etelä-Savossa ja Itä-Hämeessä paimenet juhannusaattona punoivat kaisloista liuhdan ja koristivat sen kieloilla, minkä jälkeen se ripustettiin lehmän sarviin. Jos lehmä toi sarviinsa sidotun rehun kotiin, se oli osoitus siitä, että rehua olisi vielä seuraavana keväänäkin niin paljon, että sitä lehmille sarvia myöten riitti. Taika ei ollut aivan vaaraton; jos koristeet matkalla putosivat, se ennusti tietenkin pahaa. Kysymyksessä on tyypillinen samankaltaisuusmagian alaan kuuluva riitti. Myös kaiken muun koristelun alkuperäinen tarkoitus lienee ollut edistää lehmänantia, siis maidonsaantia. Mäntyharjulla on suorastaan sanottukin, että runsas lattioiden lehditys takaa hyvän rehuvuoden.

Koristeina olleet lehvät ovat edustaneet rehevintä ja voimakkainta luontoa ja tämä pars pro toto, osa kokonaisuuden puolesta, pantiinkin juhlan jälkeen talteen myöhemmin, esimerkiksi jouluna tai lehmien poikimisaikoina syötettäväksi. Näin luonnon paras kasvuvoima siirtyi maagisesti karjaan ja varmisti sen tuoton.
Juhannustapojen karjanhoitokulttuuriin palautuvasta luonteesta kertoo myös se tosiasia, että kansanomaisten juhannusruokien tärkein osa on muodostunut erilaisista maitoherkuista, kuten viili ja juhannusjuusto.

Kun luonnon, varsinkin karjan, tuotto piti ihmisen hengissä, oli tämän osa taas jatkaa sukuaan. Juhannukseen, oikeammin juhannusaattoon tai -yöhön  liittyvissä enteiden otoissa ja  taioissa eroottinen ulottuvuus korostuu. Varsinaiseen juhannuspäivään liittyy oikeastaan vain sääenteiden ottoa. Mutta aattona on oikein suoritetuilla taioilla uskottu pystyttävän  selvittämään tulevan puolison henkilöllisyys, elon päivien määrä, lapsilykky ja muita ihmiselämään kuuluvia  tärkeitä asioita.  
Kukkakimppu tyynyn alla takasi unessa näyn tulevasta puolisosta. – Tai kuten Huittisissa tehtiin:

    Vahdetaan kahteen peiliin. Sinne tulee sulhanen 12 y(ö)llä ko
    oikein vahtaa tarkasti. Moni on nähnyt.

Varmempaa lienee kuitenkin ollut katsoa alastomana lähteeseen tai kaivoon kello 12 juhannusyönä: sieltäkin näki ylkänsä kuvan. Skeptikko tosin tässä vaiheessa saattaisi tulkita niinkin, että taika oli myös kylän nuorten miesten tiedossa ja näin ylkiä joskus todella nähtiin otollisella hetkellä olan yli kurkkimassa…

Enteiden ottoon liittyivät eroottiset taiat. Kokolta tullessa naimakuntoiset ja -haluiset tytöt kierittelivät itseään alastomina poikatalojen pelloissa, niin että voimallinen, pellon kasvuvoimaa edustava kaste tarttui ihoon. Toisaalta, kun talon pojat aikanaan söivät pellosta saatua leipää, lempi nousi myös heihin. – Toisaalta pellon elinvoimaa edustavaa kastetta voitiin juhannuksena käyttää myös mustan magian harjoittamiseen. Vanhat muorit, jotka eivät lemmestä enää niin perustaneet, saattoivat mennä naapurin pellolle juhannusyönä ja kerätä yökasteen lakanaan. Omalle pellolle vietynä se toi naapurin pellon kasvuvoiman omaan peltoon. Kun kansanomaisen ajattelun mukaan onnen määrä maailmassa oli vakio, oli loogisena seurauksena tästä naapurin pellon kuihtuminen.

Mutta eroottisessa aihepiirissä pysyäksemme, juhannus oli erityisen otollista aikaa myös silloin, jos jokin tämän elämänalueen ongelma oli ratkaistava. Niihin voitiin tarttua kolmesta näkökulmasta.

Mikäli mielitietty oli jo valmiiksi katsottuna, mutta vastakaikua rakkauteen ei kuulunut, apu löytyi lemmennostotaioista, joihin toki jo  pellossa kierittely periaatteessa kuului.

Varsinaisia lemmennostotaikoja tehtäessä kohteelle on syötetty tai juotettu jotain väekästä, voimakasta, samalla kun itsestä on täytynyt saada toisen elimistöön jotakin tai kun samalla on vedottu johonkin samankaltaisuuteen.  Perinteisesti on uskottu, että tietyt asiat sisältävät maagista voimaa eli väkeä. Kaikkein väekkäitä maailmassa oli kalma, kuolema ja niin oudolta kuin se kuulostaa, juuri kalmanväkeen turvauduttiin hyvin usein myös lemmennostossa.

Tyypillinen taika on ollut on ollut syöttää kaukorakkauden kohteelle kahvin, viinaryypyn tai ruuan mukana paitsi esim. hautausmaan multaa, omia hiuksia, kynnen kappaleita tai ruumiin eritteitä. Taustalla on jälleen niin sanottu pars pro toto -periaate, jossa osa edustaa kokonaisuutta. Sanakaltaisuusmagian puolelle mentiin, kun mielitietylle tarjottiin esimerkiksi parittelevista kärpäsistä keitettyä verta. Puolangalta talletetussa perinteessä taika toimiessaan on niin väkevä, että

    ... ensi yönä tulee semmonen viima päälle, että täytyy päästä
    sen naisen luokse, joka on syötin laittanut, vaikka tämä olisi
    missä….

Mutta useimmiten tarvittiin takuumieheksi myös vainajia.

    Kun neulalla, jolla on ruumiin paitaa neuottu, ommellaan kiinni vähäksi aikaa      kahden nuoren vaatteet, niin kyllä ne rakastuivat.

Kilpaileva yrittäjä oli kätevää lannistaa lemmenkylmäyksellä. Jälleen toimivat samat periaatteet:

    Ruumiinpesusaippua pannaan talteen ja kun pääsee se mukanaan kulkemaan     parin välistä, niin kylmenevät toisilleen.

Tällaiselle lemmenkylmäykselle oli omat vastataikuutensa. Lohdullista lemmettömälle olikin se, että tilanteen ei välttämättä katsottu johtuvan henkilön omasta vajavaisuudesta vaan pahantahtoisten ihmisten aiheuttamasta tilasta. Apua ovat saattaneet tarvita myös miehet, jotka joku on taioillaan pilannut kykenemättömiksi. Myös riitaisaa avioliittoa saatettiin pitää kateellisen ihmisen lemmenkylmäystaikojen aiheuttamana.

Jos taas ongelman ei katsottu johtuvan lemmenkylmäyksestä, mutta tyttö silti koki itsensä vastenmieliseksi vastakkaisen sukupuolen silmissä –  yleensä jos tyttö vielä parinkymmenen vuoden korkeassa iässäkään ei ollut saanut takeita naimisiinpääsystä – apu löytyi lemmenkylvetyksestä, jolloin kylvetysrituaaliin liittyivät paikoin pitkät kalevalamittaiset loitsut. Vienan Karjalasta kerrotaan:

Juhannuksena laitetaan vasta yhdeksästä koivun vesasta.  Nuori tyttö tai pikemminkin vanhapiika kylvettää itsensä ja lausuu:

    Katsoisi moni muotoani,
    valvoisi pojat vartaloni,
    tukkapäistä turpehutta,
    kassapäistä kaunehutta,
    sormuskäsistä korehutta.
    Mi on vastassa lehtie,
    se minulle lempie!

Lempitaikuus ei ole ollut ajallisesti sidottu vain juhannuksen aikaan vaan toimeen on tartuttu silloin kun ongelma on ollut ajankohtainen. Juhannuksen aikoihin mielenkiinto on siihen kuitenkin erityisellä tavalla aina kohdistunut.
Vieläpä juhannuskokon polttamisessa otettiin eroottisia enteitä. Kannaksella katsottiin siellä suositun tornimaisen kokon tukiriu’uista  kylän tyttöjen naimisiinpääsyn mahdollisuuksia. Jos riukuja jäi puoliksi palaneina pystyyn, kylään jäi vanhojapiikoja. Juhannuskokko sinänsä on ollut alkujaan lähinnä itä- ja pohjoissuomalainen ilmiö; Länsi-Suomessa kokoja poltettiin aikaisemmin keväällä, yleensä pääsiäisenä.

Unohtaa ei sovi myöskään juhannussaunaa. Juhannusaattona tehtiin uudet vihdat; siihen asti kun oli kylvetty  edellisen vuoden vihdoilla:

    Juhannuksen aattoiltana tehtiin vihdat sellaisesta yksinäisestä koivusta, kun ei     toisien koivujen vesi päälle juokse, silloin vihta on terveellinen vihtoa                  juhannuksen aattoiltana, jolloin sellaisella vihdalla kaikki sairaus pois                   vihdotaan. Mutta jos otti yhdestä ja toisesta koivusta, tulee sairautta ja
    syylätauteja ym. jos sellaisella vihdalla Juhannuksen aattona vihtoo.


Näin kerrottiin Somerolla. Saunasta tultua otettiin taas enteitä. Tarvasjoelta on pantu muistiin 1930-luvulla:

    Sitten kun oli kylpenyt, heitti vihdan saunan katolle. Jos vihta meni yli, oli se      merkki siitä, että asianomainen tuli talosta sinä vuonna lähtemään. Jos vihta        jäi katolle, osoitti sen tyvi suuntaa, mistä päin kosijat tulevat. Mutta jos tyvi         osoitti kirkkoon päin, tiesi se kuolemaa.

Lempeen liittyvä taikuus on ollut erityisesti naisten perinnettä. Syynä  lienevät olleet  vanhassa agraariyhteiskunnassa vallinneet roolikäsitykset miesten ja naisten välillä. Perinne, niin vanha kuin nykyperinnekin, peilaa ja samalla vahvistaa oman aikansa arvoja, normeja ja maailmankuvaa ylipäätänsä. Vanhassa maatalousyhteisössä  naisen elämä oli tarkasti rajattu kodin piiriin ja oli selvää, että hyvän aviomiehen löytäminen takasi jollei vallan onnellisen, niin ainakin siedettävän tulevaisuuden. 

Vaikka juhannusyö oli lyhyt, sen aikana ehti tapahtua paljon ihmeellistä. Silloin paloivat aarnivalkeat, kun haltijat polttivat raha-aarteistaan hometta ja ruostetta. Jo liekin näkeminen oli vaikeaa; tuli istua kolmesti muutetun talon katolla tai maakivellä, jonka ympäri oli kynnetty, niin tuon salaperäisen, sinertävän liekin saattoi nähdä palavan pellolla, suolla tai järven pinnassa. Aarnivalkea kuului tuonpuoleisen piirin ja sen saattoi nähdä vain asettumalla poikkeukselliseen tilanteeseen. Vaikka liekin olisi nähnyt, ei aarre ollut vielä voitettu: Vastassa olivat tuonpuoliset vartiomiehet, musta koira, suuri käärme tai hirmuinen härkä. Joka sitä uskalsi tarttua ja pidellä sarvista saattoi aamulla huomata pitelevänsä kiinni rahakattilan sangasta.

Vaikka vaikeudet olivat näin suuret, perinne pysyi elossa, koska aarteita kuitenkin aina silloin tällöin löytyi; vainolaisten varalta kätkettyjä tai uhriantimiksi annettuja.

Sananjalka on kasvoi, joka botanistien mielestä kuuluu itiökasveihin eikä siis koskaan kuki. Kansan käsityksen mukaan kuitenkin kaikkien kasvien kuului kukkia, ja sananjalka kukki juhannusyönä, silloinkin vain hetken aikaa. Siemenet kehittyivät samassa hetkessä. Sananjalan siemenen haltuunsa saanut sai samalla merkillisiä kykyjä, ainakin kyvyn kulkea näkymättömänä. Sisua sananjalan siementen hankkiminen kuitenkin vaati. Synkässä metsässä kasvava salaperäinen kasvi assosioitui kuolemaan, mitä osoittavat  kansanomaiset nimitykset kuolleen koura tai kuolleen vuode. Siementä havittelevaa pelottelemaan tulivat kaikenlaiset pimeän voimat. Uskomus sananjalan siementen ihmeitä tekevään voimaan on yleiseurooppalainen ja vakavaa laatua, että katolinen kirkko Ferraran kirkolliskokouksessa 1612 kielsi sanajalan siementen keruun juhannusyönä. Ainakaan tämä toimenpide ei ollut omiaan vähentämään uskoa kasvin ihmeellisiin ominaisuuksiin.

Sananjalan nimitys sinänsä tulee toisesta siihen liittyvästä uskomuksesta: Jos kasvin varren leikkaa viistoon poikki, niin leikkauspinnassa näkyy pisteitä, joista voi mielessään muodostella kirjaimia tai muita merkkejä; ja sana taas lienee alkuaan tarkoittanut juuri merkkiä.  Jos tämän leikkaamisen suoritti juhannusyönä, niin tyttö näistä pisteistä saattoi nähdä tulevan miehensä nimen alkukirjaimet.

Vanhoja perinteitä seuraten juhannuksen saa siis kulumaan iloisen toimeliaisuuden vallitessa. Jos kuitenkin lemmentaikoja toimittaessa virvokkeet pääsevät loppumaan, vanha kansantietous tarjoaa lääkkeen tähänkin. Juhannusyönä, keskiyöllä, pohjoiseen virtaavan veden uskottiin muuttuvan viiniksi. Uskomus pohjautuu luultavasti  Raamatun tarinaan Kaanaan häitten ihmeestä. Tammelassa mentiin toiveikkaana lähteen luokse ämpäri kädessä:

    ..ja kun kello oli juuri 12, niin nostettiin ämpäri yht´äkkiä ylös. Toivoivat
    saavan silloin paljon viinaa.


FM Pia Kyyrö-Harju, Dos. Risto Pulkkinen
Kirjoittajat ovat perehtyneet erityisesti suomalaiseen ja saamelaiseen kansanuskoon.

Esitelmä on aikaisemmin esitetty YLE 1:n Viikon esitelmä -sarjassa.

Esimerkkitarinat ovat Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkistosta.